آیا بار بالای ویروس COVID-19 به معنی خطر بیشتر برای ابتلا به عفونت است؟

21آوریل 2020 - خطر ابتلا به بیماری COVID-19 در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی که در تماس نزدیک با بیماران آلوده هستند، بیشتر است.

دوز بالای عفونت ویروسی یا ویروس های بیشتری که شخص با آن در تماس قرار می گیرد، می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد و در برخی موارد ممکن است این عفونت در مقایسه با سایرین شدیدتر باشد. مطالعات نشان داده اند که این در مورد سایر عفونت های ویروسی مانند آنفلوانزا نیز صادق است. یک مطالعه ی آمریکایی همچنین نشان داده است که داوطلبان سالمی که در معرض تعداد بیشتری از ویروس های آنفلوانزا قرار گرفته اند، در مقایسه با افرادی که در معرض این بار بالای ویروس آنفلوانزا نبودند، در معرض خطر بروز علائم بدتری قرار داشتند.

چرا این اتفاق می افتد؟

کارشناسان حدس می زنند که بروز علائم بدتر به این دلیل باشد که تعداد بیشتری از ویروس ها عفونت را بطور همزمان آغاز می کنند و در نتیجه در ابتدای روند بیماری، تعداد بیشتری از سلول ها آلوده می شوند. سلول منفرد آلوده به ویروس به یک کارخانه ی تولید ویروس تبدیل می شود و ویروس های متعددی تولید می کند که در پایان منجر به انفجار سلول شده و ویروس های دختر را در بدن آزاد می کند. در نتیجه، اگر سلول های بیشتری در شروع بیماری درگیر شوند، می تواند باعث بروز بیماری شدیدتری گردد. حتی تعداد کمی از ویروس ها می توانند یک عفونت ایجاد کنند اما علائم ممکن است خفیف تر باشد. تحقیقات قبلی نشان داده است که عفونت نورو ویروسی(norovirus) که منجر به استفراغ و اسهال می شود، می تواند فقط با 18 ذره ی ویروسی ایجاد شود.

ارتباط بار ویروسی بالا با COVID-19 چگونه است؟

ویروس ایجاد کننده ی بیماری COVID-19، سندرم حاد تنفسی حادکرونا ویروس2 (SARS-CoV-2)بسیار عفونی است و دوز اولیه ی این ویروس که فرد در معرض آن قرار می گیرد، می تواند با "شدت این عفونت" مرتبط باشد. محققان می گویند که بار ویروس های موجود در آئروسل ها که منجر به این عفونت و اثرات متناسب آن بر شدت بیماری می شود، فقط با "مطالعات چالش آزمایشی[1]" قابل تعیین است. این آزمایش به معنای آلوده کردن داوطلبان سالم به صورت عمدی است که از نظر اخلاقی جایز نیست.

چگونه می توان بار ویروسی را تعیین کرد؟

به گفته محققان، بار ویروسی یا میزان ذرات عفونی که باعث عفونت می شوند را می توان با آزمایش کمّی یا آزمایش بین المللی استاندارد تعیین نمود. نتیجه ی این آزمایش می تواند بین 0 تا 40 باشد که به آن مقدارCt یا سیکل آستانه[2] گفته می شود.

اگر مقدارCt کم باشد (15) ، گفته می شود که سطح ویروس در نمونه بسیار بالا است. اگر یک نمونه دارایCt بالای 35 باشد، میزان ویروس در آن نمونه کم است. سطحCt با بار ویروسی ارتباط معکوس دارد.

آنچه در حال حاضر می دانیم؟

در حال حاضر، گزارش های كوچك و متناقضی در مورد ارتباط بین بار ویروسی و شدت بیماری وجود دارد. همچنین برخی مطالعات نشان داده اند که پاسخ بدن به ویروس در تعیین اثرات عفونت بسیار مهم است، همانطور که پاسخ ایمنی و وضعیت ایمنی بدن بیمار و بیماریهای هم آیندی[3] هم در آن نقش دارند. اگر سیستم ایمنی بدن فعال نشده باشد، ویروس سریعتر تکثیر می شود و اگر سیستم ایمنی بدن به طور شدید فعال شود، می تواند با ایجاد طوفانی از سایتوکاین ها منجر به آسیب به بافت های دیگر شود.

بیماری های همراه یا هم آیند مانند فشار خون بالا، آسم ، دیابت و بیماری کلیوی نیز می تواند خطر شدت عفونت را افزایش دهد.

درک : COVID-19بار RNA ویروسی واقعاً چیست؟

این مطالعه ی جدید با عنوان "درک COVID-19:بارviralRNA  به چه معنا است؟"در جدیدترین شماره ی مجله ی "بیماریهای عفونی لنست[4]" منتشر شده است، و به بررسی میزان بار viralRNA در بیماران می پردازد.

محققان اظهار داشتند: مطالعات قبلی بر روی MERS وSARS ، نتوانست به وضوح رابطه ی بین دوره بالینی بیماری را در هر بیمار با بار RNA ویروسی، نشان دهد. آنها اظهار داشتند که این مطالعه با بیمارانCOVID-19 ، سه دوره بالینی مجزا از بیماری را نشان داد. این تیم با بررسی مطالعات منتشر شده، دریافتند که در بیماران مبتلا بهCOVID-19  که به بیماری شدیدتر مبتلا شده و نیاز به پذیرش در بخش مراقبت های ویژه داشتند، پس از شروع علائم، بار RNA ویروسی در روز دهم و بعد از آن، بالا بود. با وجود اینکه در ترشحات نازوفارنکس برخی از بیماران بار ویروسی کم بود، اما هنوز یک روند بالینی رو به وخامت داشتند. محققان احساس می كنند كه این امر به دلیل تظاهرات ایمونولوژیك باشد تا بار ویروسی.

آنها توضیح دادند که خطر انتقال از افرادی که علائم کمتری داشته و بار ویروسی بیشتری در نمونه های نازوفارنکس خود داشتند، بیشتر بود. آنها افزودند: "افرادی که به هر دلیل مجبورند که در جامعه حضور داشته باشند، سیاست گذاران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خط مقدم، به ویژه پزشکان عمومی و اورژانس، باید هوشیار و آماده برای مدیریت این خطر باشند."

بار ویروس SARS-CoV-2 در نمونه های گرفته شده از مجاری تنفسی فوقانی بیماران آلوده

در نامه دیگری به سردبیر مجله پزشکی نیوانگلند، گروهی از محققان بار ویروسی را در بیماران آلوده مورد بررسی قرار دادند. عنوان این نامه ی تحقیقاتی "بار ویروسی SARS-CoV-2 در نمونه های تنفسی فوقانی از بیماران آلوده" بود.

محققان نوشتند: انتقال ویروس عمدتاً پس از گذشت چندین روز از ابتلا به بیماری رخ می دهد، در اوایل بیماری، بار ​​ویروسی در مجاری دستگاه تنفسی متوسط است، اما بار ویروسی تقریباً ده روز پس از شروع علائم به اوج خود می رسد. آنها نوشتند که سعی کردند بار ویروسی را در سواب بینی و گلوی بیماران علامت دار اندازه گیری کنند. آنها اضافه كردند: بارهای ویروسی بالاتر (که ارتباط معكوس با مقدار Ctدارد) خیلی زود پس از شروع علائم تشخیص داده شدند، بار ویروسی در بینی نسبت به گلو بالاتر تشخیص داده شد و بیماران علامتدار و بدون علامت بارهای ویروسی مشابهی داشتند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200421/Does-high-COVID-19-viral-load-mean-more-risk-of-infection.aspx



[1]experimental challenge studies

[2]Ct value or threshold cycle

[3]comorbidities